بهترین روش یادگیری پیانو

ویولن طنین دلنواز
آشنایی با ساز ویولن
مرداد 26, 1399
بهترین آموزشگاه موسیقی
ویژگی بهترین آموزشگاه موسیقی
مرداد 26, 1399

بهترین روش یادگیری پیانو

آموزش موسیقی پاپ کلاسیک و سنتی

ممکن است در حال حاضر به پیانو و یاد گرفتن آن علاقه پیدا کرده باشید، ولی اطلاعات کاملی درباره تاریخچه و ساختار پیانو ندانید. همچنین برای خرید یک پیانوی مناسب دچار سردرگمی هستید و نمی‌دانید چه نوع پیانویی از چه برندی بخرید. همه این موارد اهمیت دارند، اما مهم‌ترین مورد، یادگیری پیانو است و نمی‌دانید چه روشی برای یادگیری پیانو می‌تواند مناسب استعداد و توانایی شما باشد.

در این مطلب درباره تمام موارد ذکر شده اطلاعاتی جمع آوری کرده‌ایم که برای مطالعه در اختیار شما قرار می‌گیرد. در نهایت با یک چشم انداز واقعی می‌توانید برای شروع یادگیری پیانو اقدام کنید.

تاریخچه پیانو

پیانو را بارتولومئو کریستافوری در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع شد. اما اختراع جدید کریستافوری تا حدود یک دهه تقریباً ناشناخته ماند تا اینکه در سال ۱۷۱۱ یک نویسنده ایتالیایی مقاله‌ای دربارهٔ آن نوشت که بعدها به آلمانی ترجمه و به صورت گسترده منتشر شد.

تاریخچه پیانو

تاریخچه پیانو

این مقاله شامل دیاگرام مکانیزم پیانو نیز بود و اکثر سازندگان بعدی پیانو کار خود بر اساس این مقاله شروع کردند. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمی‌تر به نام هارپسیکورد (Harpsichord) و کلاویکورد (Clavichord) استفاده می‌شد.

تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشرده شدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربه زدن به کلیدها صدایی نرم‌تر ایجاد کند، یا با ضربات محکم‌تر صدایی درشت‌تر با پیانو تولید کند.

همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد. پیانوهای اولیه ظاهر و صدایی شبیه به هارپسیکورد داشتند و در واقع مخترع پیانو یک هارپسیکورد ساز بود که در تلاش برای ارتقاء مکانیزم هارپسیکورد بود تا این ساز قادر به تولید صدا با شدت های گوناگون باشد اما در نهایت با مورد توجه قرار گرفتن هارپسیکورد جدید این ارتقاء منجر به ایجاد ساز جدیدی شد که پیانو فورته نام گرفت و به مرور زمان به شکل امروزی پیانو در آمد و آنچه که ما امروزه به عنوان پیانوی مدرن می شناسیم از اواسط قرن نوزدهم ظاهر شده‌است.

اولین پیانو کلاوی کرد "Clavicorde یا Clavichord"

اولین پیانو کلاوی کرد “Clavicorde یا Clavichord”

پیانو چیست؟

در ابتدا به تاریخچه و معرفی کلی پیانو می‌پردازیم. این ساز در سال ۱۷۰۰ در ایتالیا توسط بارتولومئو کریستوفوری ساخته شد، ولی تا بعد از ۱۰ سال همچنان ناشناخته بود. تا اینکه نویسنده‌ای ایتالیایی در یک مقاله به سازندگان آلات موسیقی این ساز را معرفی کرد.

پیانو در ابتدا به این شکل نبود و با ابتکار‌ها و ابداعات سازندگان پیانو به سازی تبدیل شد که امروزه می‌شناسیم. با این حساب پیانو به شکل مدرن در اواسط قرن ۱۹ ساخته شده است. پیانو سازی است که دارای صفحه‌کلید می‌باشد و با فشردن هر کلید (کلاویه) صدا تولید می‌شود. این ساز قدرتمند دارای ۸ اکتاو است یعنی دامنه صدای پیانو ۸ اکتاو بوده و فرکانسی از ۲۷ تا ۴۱۸۶ تولید می‌کند.

برای آموزش پیانو، هنرجو باید ممارست و اراده زیادی داشته باشد که در ادامه مطلب راجع به این موضوع بیشتر بحث می‌کنیم.

ساختار پیانو چگونه است؟

ساختار پیانو به این صورت است که مجموعه‌ای از چکش‌ها و اهرم‌های بسیار ظریف به کلید‌های پیانو وصل می‌شوند. هر کلیدی که فشرده می‌شود اهرم‌ را به حرکت درآورده و چکش متصل به آن به صفحه صدا ضربه می‌زند. سر چکش‌ها در پیانو با لایه‌ای از نمد یا الیافی مانند آن پوشانده می‌شود تا صدای تولید شده با کیفیت‌تر باشد. علاوه بر ظرافت چکش‌ها و اهرم‌ها عواملی دیگری مانند کیفیت صفحه صدا در کیفیت صدای پیانو تأثیر دارند.

ساختار پیانو

ساختار پیانو

ساختار پیانو

انواع پیانو شامل: پیانو گرند، پیانو دیواری و پیانو الکتریک است. پیانو گرند دارای بیش از ۲ متر طول است و در بزرگی دارد که در هنگام نواختن پیانو، در آن را نیمه باز با یک پایه نگه می‌دارند تا صدای بهتر تولید شود. پیانو دیواری کوچکتر از گرند است ولی ساختار داخلی آن‌ها شبیه به هم می‌باشد. در آخر پیانو الکتریک است که صدای تولید شده در آن دیجیتال بوده و توسط اهرم و چکش تولید نمی‌شود.

“I’m able to sometimes express things even more articulately on the piano than I am with singing.”

HARRY CONNICK JR.

بهترین برند‌های پیانو کدام است؟

انتخاب یک پیانوی باکیفیت یکی دیگر از عوامل مهم در شروع یادگیری پیانو است. بهترین برند‌های پیانو بر اساس سابقه کارخانه و تأیید برترین پیانیست‌های جهان معرفی می‌شوند که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • ) YAMAHA دیجیتال و آکوستیک)
  • Steinway and Sons
  • KAWAI
  • Bösendorfer
  • Fazioli
  • C. Bechstein
  • Blüthner
  • Mason & Hamlin
  • Stuart & Sons
  • Casio
  • Korg
  • Roland

برندهای معروف پیانو

برندهای معروف پیانو

چه پیانویی بخریم؟

برای اینکه بتوانید از بین انواع برند‌ها و انواع پیانو انتخاب مناسبی داشته باشید قبل از خرید به موارد زیر توجه کنید:

  • فضا : اگر فضای بزرگی مانند خانه‌های ویلایی در اختیار دارید برای خرید پیانو گرند مشکلی نخواهید داشت اگر فضای خانه شما کوچک است باید از انواع پیانو دیواری یکی را انتخاب کنید. چنانچه در آپارتمان زندگی می‌کنید بهتر است یک پیانوی الکتریک بخرید که هنگام تمرین مزاحم همسایگان نشوید (این پیانو‌ها سوکتی برای اتصال هدفون دارند).
  • مبتدی یا حرفه‌ای: اگر مبتدی هستید بهتر است یک پیانوی دیجیتال بخرید و بعد از یادگیری پیانو، وقتی مطمئن شدید مستعد هستید و می‌خواهید به نواختن ادامه دهید، سراغ پیانو گرند یا دیواری بروید.
  • بودجه: مانند همیشه مهم‌ترین نکته برای خرید، تخصیص بودجه است. بدیهی است که خرید پیانو‌های آکوستیک و به‌ خصوص گرند نیاز به بودجه بالایی دارند در حالی که پیانو‌های دیجیتال قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته و برای مبتدیان (یا افرادی که قصد دارند در آینده یادگیری پیانو را شروع کنند) و یا افرادی که محدودیت بودجه دارند مناسب می‌باشند.

یادگیری پیانو برای افراد مبتدی یا حرفه ای

شما در هر سطحی باشید به یک استاد برای آموزش پیانو و یک پیانو برای تمرین نیاز دارید. در ابتدا باید مقداری از تئوری موسیقی را یاد بگیرید و بدانید هر نت روی خط حامل به کدام کلید روی پیانو اشاره دارد (قطعاتی که برای پیانو تنظیم می‌شوند دارای دو مجموعه خط حامل هستند. دست راست باید نت‌های خط حامل کلید سل و دست چپ، نت‌های خط حامل کلید فا را بنوازد).

درک اکتاوهای پیانو

گفتیم پیانو دارای ۸ اکتاو است در هر اکتاو ۷ کلید سفید وجود دارد که نت‌های دو، ر، می، فا، سل، لا، سی هستند. بر روی صفحه‌ کلید پیانو،‌ کلید‌های سیاهی بین کلید‌های سفید قرار می‌گیرند (البته بین کلید‌های می-فا و کلید‌های سی-دو کلید سیاهی نیست).

اکتاو های پیانو

اکتاو های پیانو

هر کلید سیاه رنگ، نت دیز از کلید سفید سمت چپ را می‌سازد و در عین حال همین کلید سیاه، نت بمل از کلید سمت راست را بوجود می‌آورد. همچنین پیانو‌ دارای سه پدال است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند مثلاً یکی از پدال‌ها، برای علامت سکوتی که در نت است به کار می‌رود.
نکته: اگر برایتان سؤال بوجود آمده که چرا بین می-فا و سی-دو کلید سیاه نیست پاسخ این است که فاصله بین دو نت می-فا و سی-دو نیم پرده می‌باشد.

انتخاب استاد خوب

استادان پیانو می‌توانند مکتب‌های مختلفی برای آموزش پیانو به شما انتخاب کنند مثلاً مکتب آلمانی یا مکتب روسی. تفاوت این دو مکتب بر اساس قطعات و روند تکمیل آموزش است. یک استاد خوب از همان ابتدا به هنرجو می‌آموزد که چگونه بنشیند و چگونه بر همه اعضای دست (از شانه تا نوک انگشت) تسلط داشته باشد. توجه کنید استعداد افراد و زمان یادگیری آن‌ها متفاوت است اما قطعاً یک نکته برای موفقیت در نواختن پیانو وجود دارد و آن هم تمرین است.

اساتید برجسته پیانو

تاریخچه اساتید برجسته موسیقی دنیا

به دقت به توصیه‌های استاد توجه کنید مخصوصاً وقتی بحث درباره طریقه نشستن و کنترل حرکت دست‌ها باشد. برای یادگیری پیانو باید تمام نکته‌های ظریف را در نظر بگیرید. اگر قرار است فرزند شما در سنین کودکی پیانو یاد بگیرد از استادانی کمک بگیرید که تجربه بیشتری در زمینه آموزش پیانو به کودک داشته باشند. همچنین بایستی کودک پیش از یادگیری پیانو با استفاده از ساز‌های ساده‌تر مفاهیم نت را یاد گرفته باشد.

تقویت مهارت شنیداری

برای فردی که علاقه‌مند به یادگیری پیانو است، تقویت مهارت شنیداری بسیار حائز اهمیت است. وقتی بتوانید تغییرات موسیقی را با شنیدن تشخیص دهید، در زمان کمتری ملودی‌ها را یاد می‌گیرید.

تقویت مهارت شنیداری

تقویت مهارت شنیداری

کلام آخر

برای موفقیت در یادگیری پیانو، به علاقه خود تکیه کنید و با تمرین، روز به روز پیشرفت داشته باشید. نواختن پیانو نیاز به تمرکز زیادی دارد زیرا در آن واحد باید با دست راست نت‌های کلید سل و با دست چپ نت‌های کلید فا را بنوازید، در حالیکه به علامت پدال‌ها در قطعه توجه کرده و با پا پدال را فشار دهید. همچنین یک نوازنده خوب باید قطعه را با احساس خاص خود تلفیق کند، در غیر این صورت موسیقی تولید شده فاقد ارزش اثر هنری بوده و یک تقلید است.

منبع: Best Ways To Learn How To Play Piano

 

دیدگاه ها بسته شده است