آرامش ذهنی کودکان با موسیقی

آموزش سنتور طنین دلنواز
آموزش سنتور
شهریور 24, 1399
استاد محمد رضا شجریان
خسرو آواز ایران ” استاد محمدرضا شجریان” درگذشت
شهریور 24, 1399

آرامش ذهنی کودکان با موسیقی

آموزش موسیقی پاپ کلاسیک و سنتی

آرامش ذهنی کودکان با موسیقی

تجربه‌های گذشتگان هنگام رویارویی با مشکلات به ما نشان داده است که مقابله با ترس و اضطراب به ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار حیاتی است، زیرا زندگی آن‌ها می‌تواند به سادگی زیر و رو شود.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، والدین به دنبال راه حلی موثر برای آرامش ذهن و سلامت جسم فرزندان خود هستند. یکی از مهمترین تکنیک‌ها، آموزش موسیقی کودک است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از استرس در کودکان، به آرامش ذهن و بهبود وضعیت جسمی آن‌ها نیز کمک کند. در این مطلب تاثیر مثبت موسیقی بر ذهن کودکان را بررسی کرده و به معرفی برخی از مهمترین اثرات آن خواهیم پرداخت.

آموزش موسیقی کودکان

تاثیر ویروس کرونا بر کودکان

در سراسر جهان، به دلیل شیوع بیماری ویروس کرونا، کودکان تحت تأثیر فاصله‌ی فیزیکی، قرنطینه‌ها و تعطیلی مدارس قرار گرفته‌اند.

برخی از کودکان و جوانان ممکن است احساس انزوا، اضطراب، بی حوصلگی و عدم اطمینان بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. عده‌ای دیگر نیز از تأثیر ویروس بر خانواده‌های خود احساس ترس و اندوه می‌کنند. تعطیلی مدارس یکی از مشهودترین و بحث‌برانگیزترین اثرات covid-19 بر کودکان و نوجوانان است.

زمانی که این مشکل با سایر فشارهای زندگی در قرنطینه همراه شود، می‌تواند عواقب جدی از جمله به تعویق افتادن رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی را برای کودکان و به ویژه برای کسانی که در بحرانی‌ترین دوره‌ی بلوغ هستند، به همراه داشته باشد.

در این میان موسیقی در شرایط مختلف و بحرانی، به ویژه در موقعیت امروزی که اوضاع سلامت جهان بلاتکلیف است و احساس ناآرامی سراسر دنیا را دربرگرفته‌ است، به افراد کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشند. آموزش موسیقی کودک می‌تواند به کودکان کمک ‌کند که در هنگام شیوع ویروس کرونا نیز برای مثبت ماندن و حفظ امنیت خود کاری انجام دهند.

موسیقی و نواختن بر روی هر ساز، حتی یک ساز ساده، سطح هوش را افزایش می‌دهد و باعث بهبود وضعیت عمومی فرد می‌شود. علاوه بر این موسیقی تمرکز، روحیه و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

طنین دلنواز

ویروس کرونا و کودکان

آموزش موسیقی کودک و تاثیر مثبت موسیقی بر ذهن

موسیقی می‌تواند نقش مهمی در رشد اجتماعی و ذهنی کودک داشته باشد. مطالعات در رابطه با تاثیر مثبت موسیقی بر ذهن نشان داده است که گوش دادن به موسیقی، آواز و همچنین نواختن ساز می‌تواند برای کودکان به ویژه در دوران پندمیک بسیار مفید باشد.
موسیقی و نواختن بر روی هر ساز، حتی یک ساز ساده، سطح هوش را افزایش می‌دهد و باعث بهبود وضعیت عمومی فرد می‌شود.

علاوه بر این موسیقی تمرکز، روحیه و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. دروس منظم موسیقی برای کودکان یک یا دو بار در هفته به بهبود واژگان کمک می‌کند، مهارت‌های محاسباتی ساده را توسعه داده و توانایی آن‌ها را در گوش دادن و جذب اطلاعات افزایش می‌دهد.
پزشکان و روانشناسان تأیید می‌کنند که سیستم ایمنی در کودکانی که آواز می‌خوانند به طور منظم بهتر از سایر کودکان بوده و آ‌ن‌ها سالم‌تر و از نظر عاطفی متعادل‌تر هستند.

رشد و نمو توانایی‌های کودک از اوایل کودکی برای والدین ضروری است. با تمرینات تنفسی‌ و بازی‌هایی که هر کودکی می‌تواند انجام دهد شروع کنید و در کنار آن‌ها به کمک موسیقی رشد مغزی و سلامتی کودک خود را بهبود بخشید.
یکی از سخت‌ترین کارها برای والدین به ویژه در دوران پندمیک ویروس کرونا مشاهده‌ی کودک در حال مبارزه با استرس و اضطراب است. استرس باعث هجوم آدرنالین و سایر هورمون‌ها شده و حتی ممکن است تغییرات فیزیکی را در بدن به وجود آورد: قلب تندتر می‌زند، فشار خون بالا می‌رود، نفس‌ها سریع‌تر می‌شود، هضم بدن آهسته شده و مردمک چشم گشاد می‌گردد. در نتیجه استرس مزمن، جسم و بدن را نیز دچار آسیب می‌کند.

تکنیک‌های آرام سازی نه تنها می‌توانند علائم جسمی کودک را کاهش دهند، بلکه می‌توانند به او کمک کنند تا حس کنترل و اعتماد به نفس را در یک موقعیت به دست آورد و در میان هرج و مرج و انزوای بیماری و درمان پزشکی لحظات آرامی را تجربه کند.

آموزش گیتار گودکان

موزیک درمانی

همانطور که تصاویر دلپذیر می‌توانند ذهن را آرام کنند، موسیقی نیز می‌تواند علاوه بر ذهن، به آرامش جسم نیز کمک کند. کودکانی که برای بالا بردن روحیه و ارتقا سلامت روانی و جسمی تحت موسیقی درمانی قرار می‌گیرند، می‌توانند به راحتی با اضطراب مقابله کنند. بسیاری از بیمارستان‌ها با استفاده از موسیقی درمانی کودکان را به طور جداگانه با یک برنامه‌ی خاصی درمان می‌کنند.

از جمله:
– بازی فعال که شامل گوش دادن به موسیقی است
– رقصیدن یا حرکت دادن بدن با ریتم موسیقی
– نواختن ساز یا بداهه گویی روی آن‌ها
برای موسیقی درمانی، کودک نیازی به سواد موسیقیایی یا استعداد موسیقی خاصی ندارد. شما می‌توانید موسیقی درمانی را در خانه نیز تمرین کنید. با انتخاب موسیقی که هم شما و هم فرزندتان از آن لذت می‌برید و اختصاص دادن زمان برای گوش دادن، رقصیدن، آواز خواندن می‌توانید لذت موسیقی را به کودک خود بیاموزید.
برخی دیگر از مهمترین اثرات مثبت آموزش موسیقی کودک عبارت‌اند از:

افزایش ضریب هوشی - توسعه‌ی زبانی - اعتماد به نفس - سواد فرهنگی

توسعه‌ی زبانی

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که با موسیقی سروکار دارند، در مقایسه با سایر کودکان بهتر و زودتر زبان مادری و همچنین زبان‌های خارجی را یاد می‌گیرند. موسیقی قسمت چپ مغز را تقویت می‌کند؛ بخشی که بیشتر نقش را در یادگیری زبان دارد.

به گفته‌ی سازمان حمایت از موسیقی، موسیقی همچنین سیناپسی در مغز ایجاد می‌کند که آهنگ‌های آشنا را به اطلاعات جدید پیوند می‌دهد. در شرایط فعلی که کودکان هیچ ارتباطی با اجتماع ندارند، موسیقی می‌تواند نقش مهمی در یادگیری زبان برای آن‌ها ایفا کند.

افزایش ضریب هوشی

میان نمرات بهتر و موسیقی در بین دانش آموزانی که هنر می‌خوانند ارتباط عمیقی وجود دارد.

همچنین یادگیری موسیقی مهارت‌های استدلال را بهبود می‌بخشد، ضریب هوشی را افزایش می‌دهد و پیشرفت‌های شناختی مهمی را برای موفقیت دانش آموزان فراهم می‌کند.

توسعه‌ی زبانی

موسیقی یک زبان بین المللی است که همه می‌توانند از آن لذت ببرند. با موسیقی کودکان بیشتر با دنیای اطراف خود درگیر می‌شوند و درک بیشتری از جنبه‌های مختلف فرهنگی پیدا می‌کنند.

اعتماد به نفس

با موسیقی، کودکان این فرصت را دارند که خود را به روشی خلاقانه ابراز کنند. همانطور که کودک رشد می‌کند، آموزش موسیقی در او اعتماد به نفس ایجاد کرده و نحوه‌ی حل مشکلات زندگی اجتماعی را به طور مثبت به او یاد می‌دهد.

این جنبه از آموزش موسیقی کودک، در شرایط کنونی که والدین به دنبال راه حلی موثر برای یادگیری کودکان خود هنگام برخورد با مشکلات هستند، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

آموزش گیتار کودکان

دیدگاه ها بسته شده است