سازهای سنتی طنین دلنواز
آموزش تار طنین دلنواز
آموزش کمانچه طنین دلنواز

سازهای سنتی

از دیرباز پیشینیان برای جشن ها و مراسم قومی و قبیله ای ازسازهای سنتی استفاده می کردند.برخی از این آلات موسیقی همچنان با همان شکل سالها باقی مانده است.

سازهای نواحی ایران شامل دو بخش می‌باشد:

  • بخش اول سازهای نواحی پارسی است که شامل جوغ، چوغرو، جاریگ، درک، انواع مختلف دایره و دف، انواع دهل و جره، انواع نقاره، تمبک محلی، کوزک، سنج انگشتی، کرپ، کرنا، انواع مختلف سرنا، سفید مهره، انواع نی محلی، نی لبک، فلوت محلی، نی جفتو، فیقو، سوتک، شاخ نفیر، بلبون، چنگ، چنگ قوطی و یروتی است.
  • بخش دوم نیز شامل گزیده‌ای از سازهای نواحی سایر استان‌های کشور است که اکثراً دارای قدمت قابل توجهی هستند؛ به‌طوری‌که حتی تعدادی از آن‌ها جزء سازهای منسوخ شده به حساب می‌آیند.

علاوه بر این تقسیم بندی هر یک از این بخش‌ها از نظر سازشناسی در دسته‌های سازهای زهی ،سازهای زخمه‌ای و سازهای کمانی، سازهای بادی سازهای زبانه‌دار و سازهای بی زبانه و سازهای کوبه‌ای خودصدا و پوست‌صدا مرتب شده‌اند.

انواع سازهای ایرانی و ساختمان آن‌ها

از حیث جنس سه نوعند: – فلزی – سفالی – چوبی

و از لحاظ نوع و شکل تولید صوت به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  1. سازهای زهی مانند:

– زخمه‌ای: تار، دوتار، سه تار ، عود (بربط)، تنبور، چگور، رباب، قانون، چنگ

– کششی: کمانچه، قیچک، سرود

– زهی – کوبشی: سنتور

  1. سازهای بادی: فلوت، نی، قره نی، نی انبان، کرنا، با لابان، دوزله، سرنا، نفیر، دونیه، شمشال
  2. سازهای ضربی: دایره، دهل، تنبک، نقاره، سنج، طاس، دف

طبقه‌بندی شده‌اند. صدای حاصل از یک ساز به جنس و شکل ساختمان آن و طبعاً به ساخت صحیح و دقیق آن بستگی دارد.

سازهای فلزی که معمولاً از جنس برنج یا مس هستند، به طریق “ریخته گری یا چکش کاری” ساخته می‌شوند. سازهای سفالی، همانطور که از نام آن پیداست از جنس سفال (گل رس پخته شده) می‌باشد. برخی تنبک‌ها و سازهای بومی مانند طاس‌های پوستی و فاقد پوست از سفال – دستی یا با چرخ ساخته می‌شوند.

سازهای چوبی به طریق «تراش و برش» ساخته می‌شوند. این گروه از سازها بیشترین و متنوع‌ترین سازها را در خود جای می‌دهد و آنجا که سخن از نواختن یا ساختن سازهای ایرانی است بیشتر این سازها در ذهن تداعی می‌گردد. اکثریت سازهای زهی و برخی سازهای ضربه‌ای به این روش ساخته می‌شوند.

آیکون سنتور طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین سنتور طنین دلنواز
– خانم معتمد
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی سنتور با کوک شور
محدوده صوتی سنتور طنین دلنواز

سنتور چیست ؟

سنتور ساز زهی موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را این‌گونه بازشناخته‌است: «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود.

تاریخچه سنتور

سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به‌شمار می‌رود؛ کهن‌ترین نشانه‌ای که از این ساز برجامانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگداشت آشور بانیپال بر پا شده، سازی که همانندی زیادی به سنتور دست‌ورزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.

آموزش سنتور طنین دلنواز
آموزش تار طنین دلنواز
تار طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین تار طنین دلنواز
– آقای عقیقی
– خانم زارعی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی تار با کوک شور
محدوده صوتی تار طنین دلنواز

تار چیست ؟

تار از سازهای زهی و ایرانیاست که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش‌ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته‌است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده‌است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانیتبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد

تاریخچه تار

تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است. بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته‌است. بر این اساس نمونه سلف تار مربوط به عهد صفوی (سال ۱۰۸۰ هجری) در تصویر زیر مربوط به نقاشی‌های کاخ هشت بهشت اصفهان مشاهده می‌شود. دو تصویر که یکی در سال ۱۷۷۵ میلادی و دیگری در سال ۱۷۹۰ میلادی در شیراز از تار نقاشی شده‌است نشان می‌دهد نواختن این ساز در دورهٔ زندیه در شیراز متداول و مرسوم بوده‌است.

شعار و لوگو طنین دلنواز
آموزش دوتار طنین دلنواز
تار طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین دو تار طنین دلنواز
– آقای عقیقی
– خانم زارعی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی دو تار با کوک شور
محدوده صوتی تار طنین دلنواز

دو تار چیست ؟

تار از سازهای زهی و ایرانیاست که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش‌ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته‌است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده‌است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانیتبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد

تاریخچه دو تار

تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است. بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته‌است. بر این اساس نمونه سلف تار مربوط به عهد صفوی (سال ۱۰۸۰ هجری) در تصویر زیر مربوط به نقاشی‌های کاخ هشت بهشت اصفهان مشاهده می‌شود. دو تصویر که یکی در سال ۱۷۷۵ میلادی و دیگری در سال ۱۷۹۰ میلادی در شیراز از تار نقاشی شده‌است نشان می‌دهد نواختن این ساز در دورهٔ زندیه در شیراز متداول و مرسوم بوده‌است.

تار طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین سه تار طنین دلنواز
– آقای عقیقی
– خانم زارعی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی سه تار با کوک شور
محدوده صوتی تار طنین دلنواز

سه تار چیست ؟

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. سه‌تار دارای ۲۸ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.

تاریخچه سه تار

سه‌تار از خانوادهٔ تنبور است اما امروزه از نگاه روش نواختن و شکل دسته و تکنیک‌ها بسیار به تار نزدیک است. سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد که سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو را معمولاً سیم «بم» می‌نامند. با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن خان صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر به این ساز را درک کرده و سه‌تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

آموزش سه تار طنین دلنواز
شعار و لوگو طنین دلنواز
تار طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین تنبور طنین دلنواز
– آقای عقیقی
– خانم زارعی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی تنبور
محدوده صوتی تار طنین دلنواز

تنبور چیست ؟

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی.

تاریخچه تنبور

تنبور یکی از قدیمی‌ترین سازهای ایران است که جنبهٔ عرفانی و مقامی دارد. بزرگتر از سه‌تار و در قدیم به دوتار معروف بوده و در مناطق لک نشین به آن تمیره می‌گویند. این ساز از ۱۳ الی ۱۴ پرده تشکیل و ۲ الی ۳ سیم دارد. جنس کاسه و صفحهٔ آن از چوب توت و دسته‌اش از چوب گردو می‌باشد. تنبور در مناطق یارسان‌نشین دارای تقدسی خاص است چنانچه نوازندگان قبل از شروع و در خاتمه دستانش را می‌بوسند. اوج شکوه و عظمت تنبور در قرن پنجم هجری یعنی حضور در سپاه معروف و متشکل از نهصده شاه‌خوشین بوده و از آن زمان تاکنون در جای‌جای ایران، تنبور را ساز شاه‌خوشینی نیز نامیده‌اند.

آموزش تنبور طنین دلنواز
آموزش کمانچه طنین دلنواز
تار طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین کمانچه طنین دلنواز
– آقای عقیقی
– خانم زارعی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی کمانچه
محدوده صوتی کمانچه طنین دلنواز

کمانچه چیست ؟

کمانچه جزو دسته سازهای زهی کششی است. کمانچهٔ امروزی دارای ۴ سیم می‌باشد. کمانچه در زمان قدیم تنها سه سیم داشته و پس از ورود ویولن به ایران به تقلید از آن سیم چهارم به آن افزوده شده‌است. این سیم‌ها به موازات درازای ساز گستردگی دارد و آوای آن خیلی خوش و دلکش اما کمی اصطلاحاً تودماغی می‌باشد. این ساز می‌تواند آواهای گوناگون بسیاری را برآرد.

تاریخچه کمانچه

کَمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند. خستین نشانه‌های تاریخی دربارهٔ کمانچه در کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی در سده چهارم هجری دیده شده‌است. او در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن، رباب یاد می‌کند. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بوده‌است. نخستین صدای ضبط‌شده کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد.
ساز کمانچه به همت سازمان میراث فرهنگی در آذر ماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسید.

انواع سازهای سنتی

در این بخش تمامی سازهای سنتی نمایش داده شده است و با کلیک روی ساز میتوانید ساز مورد نظر را بیشتر بشناسید
چنگ ایرانی (به انگلیسی : Harp)
چنگ طنین دلنواز
دیوان یا لوت (به انگلیسی : (Divan-lute)
دیوان یا لوت طنین دلنواز
رَباب (به انگلیسی : Rabab)
رباب طنین دلنواز
نقاره
نقاره طنین دلنواز

دنیای موسیقی

بدون موسیقی یک جایی خالی در زندگی احساس می شود.آموزش موسیقی را فراموش نکنید.

مقالات دنیای موسیقی

همه میدانیم عمق تجربه و مهارت از دانش حاصل می شود و مطالعه در هر حوزه ای بهبود زیادی در ارتقاء سطح تخصص آن حوزه نموده و نقاط مبهم و ناشناخته را نمایان میکند.آموزشگاه موسیقی طنین دلنواز بصورت ماهانه مطالبی مفید برای افزایش سطح علم موسیقی هنرجویان و کاربران گرامی در این بخش می آورد.

مطالب ترجمه بوده و یا به قلم اساتید برجسته آورده شده است.

نت و آهنگ های آموزشی

از این بخش می توانید نت ها و آهنگ های دلنواز به یاد ماندنی و دلنواز را دانلود نمایید

با توجه به فلسفه آمورش موسیقی موسسه و تعهد به هنرجویان گرامی در خصوص ارائه امکانات آموزشی نت های آموزشی در این بخش در برای دانلود دسترس شما قرار خواهد گرفت.دقت بفرمایید در صورت نیاز نت آهنگ درخواستی خود را ارسال بفرمایید تا پس از تولید نت توسط مدرسین در این بخش قرار گیرد


    همین حالا ثبت نام کنید

    طنین دلنواز در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهد بود

      ساز تو طنین دلنواز تو

      آدرس : خیابان جردن (نلسون ماندلا)، کوچه گلخانه، پلاک ۱۱٫۱، ساختمان گلسان، طبقه دوم، واحد های۳ و۴

      خط ویژه : ۹۱۰۳۵۱۶۳