آموزش ترومپت طنین دلنواز
آموزش سازهای بادی هارمونیکا طنین دلنواز
آموزش ترومپت طنین دلنواز

سازهای بادی

سازهای بادی به سازهایی گفته می‌شود که دمیده شدن هوا در آن‌ها باعث تولید صدا گردد.

ریشهٔ سازهای بادی کنونی از همان سازهای بادی اولیه است که از نظر ساختمان و چگونگی تولید صدا به دو دستهٔ کلی تقسیم می‌شود:

  • سازهای بادی چوبی (ساکسوفون، فلوت ریکوردر، فلوت، ابوا، کلارینت، فاگوت)
  • سازهای بادی برنجی (هورن، ترومپت، ترومبون، توبا)

اصطلاح «چوبی» یا «برنجی» بدان معنا نسیت که آن ساز از چه جنسی ساخته شده، بلکه این طبقه‌بندی بر پایه چگونگی و نحوه تولید صدا در دهنی آن‌ها مربوط می‌شود. مثلاً فلوت جزءسازهای بادی چوبی محسوب می‌گردد، هرچند که بدنه آن از فلز است.یا فلوت ریکوردر که در گذشته بسیار رایج بود و از چوب ساخته می‌شد، امروز برای آموزش موسیقی به کودکان رواج دارد و از پلاستیک ساخته می‌شود ولی جزو سازهای بادی چوبی است. ساکسوفون نیز معمولاً از جنس برنج است اما جزو سازهای بادی چوبی است.

اکثر سازهای بادی، «انتقالی» هستند و صدای حاصله نسبت به نت نوشته شده زیر‌تر یا بم‌تر است.

سازهای بادی طنین دلنواز
آیکون سازهای بادی طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین نی طنین دلنواز
– آقای قاسمی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی نی
محدوده صوتی نی طنین دلنواز

نی چیست ؟

نی یا نی هفت بند از سازهای بادی ایرانی است و از دسته سازهای بدون زبانه است. ساز نی قابل کوک نبوده و نوازنده در همنوازی‌ها و تکنوازی‌ها از انواع مختلف نی استفاده می‌کند.

وسعت صدای نی دو اکتاو و نیم است و در انواع آن با کوک‌های متفاوت، فاقد یک تا دو نت است. مانند نی «لا کوک» که فاقد نت دو، نی «سل کوک» فاقد نت سی بمل و نی «فا کوک» فاقد نت لا بمل است. نی از سازهای محلی است و در اکثر نقاط ایران وجود دارد.[

تاریخچه نی

نی هفت‌بند از گیاه نی ساخته می‌شود. برای ساخت این گونه نی آن را طوری برش می دهند که از سر تا ته آن شامل هفت بند شود و اخیراً به صورت مصنوعی (نی اصلاح شدهٔ مصنوعی) نیز ساخته شده‌است. نی هفت بند یا به اصطلاح نی متشکل از ۵ سوراخ در جلو و یک سوراخ در پشت آن است که توسط انگشتان دوم و چهارم از یک دست و انگشتان اول تا چهارم از دست دیگر پوشیده می‌شوند.

به‌طور کلی نی را با جا گرفتن بین دو دندان نیش و گرد کردن زبان در پایین و پشت آن می‌نوازند همچنین جمشید عندلیبی زبان را در بالا می‌گذارد. سخت‌ترین کار در ساز نی درآوردن صدای آن است و انگشت گذاری آن ساده است. از استادان می‌توان نایب اسدالله اصفهانی، حسین یاوری اصفهانی، حسن کسایی، حسین عمومی، جمشید عندلیبی، محمد موسوی، حسن ناهید، محمد علی کیانی نژاد و عبدالنقی افشارنیا را نام برد.

آموزش نی طنین دلنواز
کلارینت طنین دلنواز
آیکون کلارینت طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین کلارینت طنین دلنواز
– آقای ابراهیمیان
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی کلارینت
محدوده صوتی کلارینت

کلارینت چیست ؟

کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه‌ای‌اش معمولاً از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود. کلارینت یک قمیش، یک مجرای استوانه‌ای و یک سوراخ تقریباً استوانه ای دارد و از دسته سازهای انتقالی محسوب می‌شود. به کسی که این ساز را می‌نوازد، کلارینتیست گفته می‌شود.

تاریخچه کلارینت

کلمه کلارینت ممکن است همراه کلمه فرانسوی کلارینته (clarinette) وارد زبان انگلیسی شده باشد. با این حال به نظر می‌رسد ریشه‌های حقیقی این کلمه در میان نام‌های مختلف ترومپت‌هایی که در دوره‌های رنسانس و باروک استفاده می‌شد یافت شود.

عموماً معتقدند که یوهان کریستوف دنر، کلارینت را در آلمان در حوالی سال ۱۷۰۰ با اضافه کردن قطعه ای به ساز «شالوماو» اختراع کرده‌است. در طول زمان نیز، کلیدها و صفحه‌هایی اضافه شدند تا صدا و نواختن ساز را بهبود بخشند.

شعار و لوگو طنین دلنواز
ساکسوفون طنین دلنواز
سازهای بادی طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین ساکسوفون طنین دلنواز
– آقای ابراهیمیان
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی ساکسوفون
محدوده صوتی کلارینت

ساکوفون چیست ؟

ساکسوفون (به فرانسوی: saxophone) یکی از سازهای بادی است که معمولاً از جنس برنج است و یک قمیش مشابه قمیش کلارینت دارد. مشابه کلارینت، ساکسوفون نیز سوراخ‌هایی دارد که نوازنده از طریق مکانیزمِ کلیدی آن‌ها را می‌بند. وقتی که نوازنده کلیدی را فشار می‌دهد یا کلید را رها می‌کند، به ترتیب صفحه ای روی سوراخ‌ها قرار می‌گیرد یا صفحه از روی سوراخ برداشته می‌شود. این ساز را آدولف ساکس در دههٔ ۱۸۴۰ اختراع کرد و به نام او «ساکسوفون» نام گرفت.

تاریخچه ساکسوفون

ساکسوفون توسط آدولف ساکس، سازنده آلت موسیقی و فلوت‌زن و کلارینت‌نواز اهل بلژیک توسعه داده شد. او در شهرستان دینان (به فرانسوی: Dinant) در بلژیک به دنیا آمد و در سال ۱۸۴۲ به پاریس نقل مکان کرد تا حرفه موسیقی اش را پی بگیرد. پیش از کار بر روی ساکسوفون، او بر روی کلارینت باس بهبودهایی برای آکوستیک و کلیدها ایجاد کرد و همچنین محدوده صدای پایین را گسترده‌تر کرد.

ساکس سازی را با یک قمیش مشابهِ کلارینت و یک بدنه برنجی و برخی خصوصیات آکوستیک شبیه هورن و کلارینت خلق کرد. با ساخت ساکسوفون در اندازه‌های مختلف در اوائل دهه ۱۸۴۰، ساکس به مدت ۱۵ سال انحصار این محصور را در روز ۲۸ ژوئن ۱۸۴۶ بدست آورد. در سال ۱۸۶۶ قرارداد ساکس تمام شد. سپس، ساکسوفون‌نوازان زیادی به همراه تولیدکننده‌های ساز، به نوبه خود طراحی‌ها و کارهای کلیدها را بهبود بخشیدند.

آیکون سازهای بادی طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین فلوت ریکوردر طنین دلنواز
– خانم کتابی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

محدوده صوتی فلوت ریکوردر
محدوده صوتی فلوت ریکوردر

فلوت ریکوردر چیست ؟

فلوت ریکوردر (به انگلیسیRecorder) نام سازی بادی-چوبی، از خانودهٔ فلوت است. این ساز در محدوده‌های صوتی سوپرانو، آلتو، تنور و باس در دو اکتاو و نیم موجود است. امروزه سوراخهای این ساز به دو نوع ریکوردر باروک و ریکوردر جِرمن طراحی می‌شود. این دو نوع ریکوردر، انگشت گذاریهای متفاوتی دارند. ریکوردر یک ساز مناسب برای آموزش موسیقی به کودکان است.

تاریخچه فلوت ریکوردر

استفاده از ریکوردر در آثار آهنگسازانی چون هندل و باخ و ویوالدی به چشم می‌خورد. گرچه این ساز از قرن هجدهم میلادی به عنوان سازی برای نوازندگی حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه علاوه بر کاربرد حرفه‌ای، استفادهٔ آموزشی برای کودکان نیز دارد.

محدوده صوتی فلوت ریکوردر
شعار و لوگو طنین دلنواز
آموزش سازهای بادی هارمونیکا طنین دلنواز
آیکون سنتور طنین دلنواز

مدرسین

لیست مدرسین هارمونیکا طنین دلنواز
– آقای آل علی
آیکون دوره های آموزشی طنین دلنواز

برنامه آموزشی

شنبه تا پنج شنبه ۱۰ صبح الی ۹ شب
آیکون موزیک طنین دلنواز

محدوده صوتی

یک تا چهار اکتاو متناسب با اندازه ساز

هارمونیکا چیست ؟

سازدهنی یا هارمونیکا (به انگلیسی: Harmonica) جزء سازهای بادی است و در خانوادهٔ سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) قرار می‌گیرد.

تولید صوت در این نوع سازها نتیجه ارتعاش یک زبانه (Reed) از جنس فلز است که تنها یک سر آن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش می‌تواند آزادانه حرکت کند. به ارتعاش درآمدن این زبانه‌ها در اثر عبور جریان هوا موجب تولید صدای ساز می‌شود.

از سایر سازهای این خانواده می‌توان ملودیکا (Melodica)، کنسرتینا (Concertina) و آکاردئون (Accordion) را نام برد. شاید برخی مواقع متوجه شباهت موجود بین صدای سازدهنی و آکاردئون شده باشید. این شباهت در جنس صدا، در واقع به خاطر شباهت در ساختمان این سازها و نحوه تولید صوت در آن‌ها است.

تاریخچه هارمونیکا

گر چه چینی‌های باستان نوعی سازدهنی با زبانه‌های چوبی داشته‌اند و موتسارت قطعه‌ای برای سازدهنی شیشه‌ای (یک ساز کاملاً متفاوت متشکّل از یک سِری قطعه شیشه‌های کوک شده) نوشت.

سازدهنی دیاتونیکی (Diatonic) که ما هم‌اکنون می‌شناسیم، در اوایل قرن نوزدهم، در آلمان ساخته شده‌است. این ساز به‌وسیلهٔ موج مهاجرین ترک‌کنندهٔ آلمان، به ایالات متّحده و بریتانیای کبیر برده شد و در اواسط قرن نوزدهم، در سراسر جهان، نواخته می‌شده‌است.

سازدهنی کروماتیک (Chromatic)، در سال ۱۹۱۸ اختراع شد و از آنجایی که شامل هر دوازده نیم‌پردهٔ گام کروماتیک می‌باشد، به شما اجازه می‌دهد که آهنگ کاملتری را بنوازید؛ مانند قطعه‌های جاز و کلاسیک؛ و همچنین برای نوازندگی تا حدود زیادی کاملتر است.

در مدل ۱۶ سوراخه سازدهنی کروماتیک، ۴ اکتاو کامل برای اجرای قطعات وجود دارد که اجازه نواختن هر قطعه‌ای را می‌دهد.

انواع سازهای بادی

در این بخش تمامی سازهای بادی نمایش داده شده است و با کلیک روی ساز میتوانید ساز مورد نظر را بیشتر بشناسید
کر به فرانسوی یا هورن (به انگلیسی : Horn)
هورن یا کر طنین دلنواز
فلوگل‌هورن (به انگلیسی : flugelhorn)
فلوگل‌ هورن طنین دلنواز
کُر آنگله (به فرانسوی: cor anglais)
کُر آنگله طنین دلنواز
فاگوت (به آلمانی: Fagott)
فاگوت طنین دلنواز
نی‌انبان (به انگلیسی : Ney-Anban)
نی انبان طنین دلنواز
شوفار (به عبری: שופר و انگلیسی : Shofar)
شوفار طنین دلنواز
پن فلوت، یا موسیقار (به انگلیسی : Pan Flute, Panpipes یا Syrinx)
پن فلوت طنین دلنواز

دنیای موسیقی

بدون موسیقی یک جایی خالی در زندگی احساس می شود.آموزش موسیقی را فراموش نکنید.

مقالات دنیای موسیقی

همه میدانیم عمق تجربه و مهارت از دانش حاصل می شود و مطالعه در هر حوزه ای بهبود زیادی در ارتقاء سطح تخصص آن حوزه نموده و نقاط مبهم و ناشناخته را نمایان میکند.آموزشگاه موسیقی طنین دلنواز بصورت ماهانه مطالبی مفید برای افزایش سطح علم موسیقی هنرجویان و کاربران گرامی در این بخش می آورد.

مطالب ترجمه بوده و یا به قلم اساتید برجسته آورده شده است.

نت و آهنگ های آموزشی

از این بخش می توانید نت ها و آهنگ های دلنواز به یاد ماندنی و دلنواز را دانلود نمایید

با توجه به فلسفه آمورش موسیقی موسسه و تعهد به هنرجویان گرامی در خصوص ارائه امکانات آموزشی نت های آموزشی در این بخش در برای دانلود دسترس شما قرار خواهد گرفت.دقت بفرمایید در صورت نیاز نت آهنگ درخواستی خود را ارسال بفرمایید تا پس از تولید نت توسط مدرسین در این بخش قرار گیرد


    همین حالا ثبت نام کنید

    طنین دلنواز در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهد بود

      ساز تو طنین دلنواز تو

      آدرس : خیابان جردن (نلسون ماندلا)، کوچه گلخانه، پلاک ۱۱٫۱، ساختمان گلسان، طبقه دوم، واحد های۳ و۴

      خط ویژه : ۹۱۰۳۵۱۶۳